Ekonomi

STUDIEEKONOMI

ELEV UNDER 20 ÅR

Du är berättigad till studiebidrag som omfattar studiehjälp till och med vårterminen det år du fyller 20 år. Extra tillägg kan du ansöka om på www.csn.se/minatjänster. Studiehjälpen är förlängd med en månadsutbetalning i juni under förutsättning att du har studerat hela vårterminen. Om du har rapporterad skolk under vårterminen förlorar du automatiskt månadsutbetalningen i juni.

ELEV SOM FYLLT 20 ÅR

Från och med höstterminen det år du fyller 20 år kan du ansöka om studiemedel. Studiemedlet omfattar en bidragsdel och en lånedel. Närmare information får du av kurator. Vid upprepad ogiltig frånvaro (skolk) dras studiemedlet in av CSN.

OGILTIG FRÅNVARO (SKOLK)

För att du ska få studiebidrag/studiemedel har du skyldighet att närvara i din undervisning. Om du har rapporterad skolk kommer ditt studiebidrag/studiemedel inte utbetalas av CSN.

Tänk på detta!

Om du t ex har ogiltig frånvaro i oktober, kommer ditt studiebidrag/studiemedel dras in ca 2-3 månader senare. Det innebär att den skolk du hade i oktober leder till utebliven utbetalning i december eller januari.

Ogiltig frånvaro påverkar inte enbart dig som student, utan även din familj om ni har bostadsbidrag eller socialbidrag då dessa bidrag också dras in p g a av din ogiltiga frånvaro.

BUSSKORT/RESEERSÄTTNING

Du som bor i Malmö och har minst 6 km till skolan har rätt till ett busskort. Har du haft ett busskort sedan tidigare (ex åk 9) då ska du använda samma kort, det är endast biljetten som förnyas.

Om du bor i en annan kommun, får du busskort av din hemkommun.

Om du slutar skolan eller gör ett uppehåll, ska du lämna tillbaka busskortet. Om du inte gör det, spärras kortet.

Viktigt! Du använder ditt busskort hela skolgången. Dvs du får inget nytt kort när du t ex börjar till hösten, det är är endast biljetten på kortet som förnyas.

Om du förlorar ditt busskort eller om det blir skadat gör så här:

I vissa fall kan du få ersättning för resor till och från din praktikplats.

Bussbiljett kan flyttas över till Skånetrafikens app

Nu kan du som har Bank-ID flytta över din bussbiljett till Skånetrafikens app. Då använder du din mobil för att blippa biljetten på buss/tåg. Läs mer om hur du gör på Skånetrafikens hemsida: Flytta biljett från kort till app-Skånetrafiken (skanetrafiken.se)

Behåll alltid ditt busskort ifall du i framtiden vill flytta tillbaka din bussbiljett till kortet. Om du vill göra det: Skicka ett mejl till malmorestaurangskola@malmo.se. Ange ditt namn, klass och kortnumret på sitt busskort.

Har du inte kortet kvar behöver du gå till konditoriet, betala 50 kr, gå till receptionen och fylla i en blankett.