Elevhälsa och studie- och yrkesvägledning

Du är alltid välkommen att prata med någon i elevhälsan, det vill säga kurator, skolsköterska, psykolog och specialpedagog. För dina utbildningsval inom och efter skolan finns studie- och yrkesvägledare.

KURATOR

Kurator arbetar med enskilda elever, grupper, klasser, vårdnadshavare och elever tillsammans. Till kurator kan du som elev och/eller dina vårdnadshavare vända sig om ni till exempel vill ha någon vuxen att prata med och/eller hjälp att reda ut en svår situation hjälp Du kan också få råd i kontakt med myndigheter. Kurator kan också ge dig information och råd i frågor som rör alkohol, droger, preventivmedel med mera.

SKOLSKÖTERSKA

Skolsköterskan arbetar förebyggande och hälsobefrämjande. Skolhälsovården erbjuder endast enklare sjukvårdsinsatser. All annan sjukvård hänvisas till Region Skåne. Vid akut sjukdom eller olycksfall i hemmet ska sjukvårdsrådgivning, vårdcentral eller akutsjukvård kontaktas. Om du blir akut sjuk eller råkar ut för olycksfall i skolan, kontaktas din vårdnadshavare/närmast anhörig om du inte är myndig. När skolsköterskan finns på plats hjälper hon till med råd och information.

SPECIALPEDAGOG

Specialpedagog arbetar på tre nivåer; organisationsnivå, gruppnivå och individnivå – allt för att främja måluppfyllelsen för dig som är i behov av stöd i undervisningen.

Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning. I samarbete med skolledningen arbetar specialpedagog med att anpassa den fysiska, pedagogiska och sociala miljön efter varje elevs förutsättningar och behov. I samarbete med skolans lärare ansvarar specialpedagog för pedagogiska utredningar rörande elever med särskilda behov.

STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDARE

Hos studie- och yrkesvägledare kan du få vägledning och information om studieval under gymnasietiden, om utbildningar efter gymnasiet samt om olika yrken och om arbetsmarknaden. Du som går på ett introduktionsprogram ska även få vägledning inför och hjälp med ditt gymnasieval. Studie- och yrkesvägledare hjälper dig också med praktik eller annan sysselsättning om du skulle besluta dig för att avbryta dina studier.