Frånvaro

LEDIGHET

Om du skulle behöva vara ledig av någon anledning gäller följande: Upp till tre dagars ledighet per läsår kan beviljas av din mentor. Längre ledighet kan beviljas av skolledningen. Blankett får du av din mentor. Ledighet beviljas bara om det finns starka skäl. En förutsättning blir att du själv tar igen det du missat under ledigheten.

GILTIG FRÅNVARO

Giltig frånvaro är sjukfrånvaro som är anmäld till skolan eller ledighet som är beviljad av mentor eller skolledningen i förväg. Om du inte är myndig ska dina föräldrar/ vårdnadshavare göra frånvaroanmälan. Om du är sjuk eller av någon annan anledning måste vara borta från skolan måste du anmäla detta till skolan. Du måste göra anmälan före klockan 8 den dag du är borta och du/vårdnadshavaren måste göra frånvaroanmälan varje dag. Om du inte anmäler frånvaron räknas den som ogiltig.

Vid återkommande giltig frånvaro kan skolan kräva läkarintyg. Vid oroväckande hög giltig frånvaro kan skolan göra anmälan till CSN. Om du har hög giltig frånvaro kommer din mentor eller någon från elevhälsoteamet att kontakta dig eller din vårdnadshavare för att utreda orsaken till den höga frånvaron.

RUTIN VID FRÅNVAROANMÄLAN

Du ska alltid meddela skolan och din praktikplats om du är sjuk. Du måste sjukanmäla dig på morgonen före kl. 08.00 den dag du är borta. Är du under 18 år är det dina vårdnadshavare som ska sjukanmäla dig.

Du ska göra sjuk-/frånvaroanmälan på 040-684 94 42 eller i Dexter, (dexter.malmo.se) Det kan vara olika om du har praktisk eller teoretisk undervisning. Blir du sjuk när du är på praktik ska du förstås också ringa till din arbetsplats! Om du blir sjuk under dagen måste du anmäla detta till din mentor eller någon annan vuxen som meddelar din mentor.

OGILTIG FRÅNVARO OCH KONSEKVENSER

Ogiltig frånvaro är all frånvaro som inte är anmäld eller beviljad i förväg. Dina vårdnadshavare får meddelande samma dag via mail eller SMS att du har ogiltig frånvaro. Är du myndig kallas du till samtal med din mentor. Det är skolan som avgör om din frånvaro är giltig eller ogiltig.

KONSEKVENSER AV FÖR HÖG OGILTIG FRÅNVARO

En gång i månaden kontrollerar skolan alla elevers frånvaro. Om du har mer än fyra timmars ogiltig frånvaro under perioden rapporterar skolan det till CSN. Det kan innebära att du förlorar ditt studiebidrag, vilket också kan innebära att din familj kan förlora andra bidrag. När du förbättrat din närvaro får du tillbaka studiebidraget.