Praktiska frågor

ARBETSKLÄDER

Du som går på restaurang- och livsmedelsprogrammet, individuellt alternativ och gymnasiesärskolan inriktning restaurang och livsmedel får en uppsättning arbetskläder som du ska använda hela gymnasietiden. Kläderna ansvarar du själv för. De ska vara hela och rena. Du får inte delta i den praktiska undervisningen utan de arbetskläder som du har fått av skolan. Om du blir av med eller förstör något plagg, måste du själv skaffa nytt.

Vi har ett välutrustat bibliotek, som delas av alla på skolan. Där kan du låna böcker och läsa tidningar och tidskrifter. På biblioteket kan du också söka på internet och sitta i lugn och ro och studera. Personalen hjälper dig att söka efter olika uppgifter.

OMKLÄDNINGSRUM/ELEVSKÅP

Du får ett eget elevskåp att ha dina böcker i. Om du har praktisk undervisning finns omklädningsrum med låsbara skåp att ha arbetskläder och böcker i. Skåpen tillhör skolan och vi har rätt att öppna dem, om det skulle finnas anledning. Var rädd om ditt skåp och ditt omklädningsrum! Om skadegörelser förekommer, kan vi tvingas stänga omklädningsrummen.

INGA VÄRDESAKER I SKÅPEN!

Förvara inte värdesaker, pengar, smycken, mobiltelefoner eller dylikt i ditt skåp! Ta heller inte med värdefulla kläder, till exempel dyra jackor eller dyrbara skor till skolan. OBS! Om stöld skulle förekomma, får du ingen ersättning av skolan!

LÄROBÖCKER

Läroböcker får du låna. När kursen är slut ska du lämna tillbaka böckerna. Om du tappat bort eller inte återlämnar någon bok måste du ersätta den. Du ska ta med böcker och annat material som du behöver i undervisningen till varje lektion.

DATORANVÄNDNING PÅ SKOLAN

På Malmö Restaurangskola arbetar vi med en så kallad en-till-en-lösning. Du får din personliga IT-utrustning redan i årskurs 1. Utrustningen ska användas som ett verktyg i ditt lärande i såväl skola som hem. För vidare information vad som gäller, se ”Överenskommelse mellan elev och skola om hemlån av digital enhet”.

Behöver du IT-hjälp? Klicka här.

GOOGLE CLASSROOM

Skolans pedagoger använder Google Classroom som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. Du får en introduktion i detta verktyg av dina lärare.

• MaApps, Google Classroom, nätverk och skolans datorer är avsedda för skolarbete

• Skydda ditt lösenord

• Missbruk leder till att du utestängs från systemet

• Det är din skyldighet att kontrollera din e-postadress regelbundet

VERKSAMHETSDOKUMENTATION PÅ INTERNET

På Malmö Restaurangskola dokumenterar vi ofta elevernas skolverksamhet med hjälp av foto och/eller film. En del av dokumentationen lägger vi ut som aktiviteter på vår hemsida såväl som Facebook och Instagram. För att hemsidan och informationen skall bli så levande som möjligt visar vi ofta olika aktiviteter och deltagare. Publiceringen kan innebära att du som elev kan hamna på bild på internet. För att få lov att lägga ut ett foto/en film där du deltar måste vi ha ditt medgivande. Du lämnar ditt medgivande/skriver avtal med skolan genom att fylla i en blankett. Din mentor eller den person som publicerar foto/filmen hjälper dig med detta. Du kan redan nu skapa dig en uppfattning om vad som publiceras genom att besöka vår hemsida.

FÖRSÄKRING, OLYCKSFALL & ERSÄTTNING

Malmö stad försäkrar alla barn, ungdomar och vuxna som deltar i en av kommunal anordnad aktivitet. En olycksfallsskada är en kroppsskada som den försäkrade ofrivilligt drabbas av genom en oförutsedd händelse, till exempel yttre våld. Försäkringen gäller vid olycksfall som inträffar i utbildningen och vid färd till och från skolan eller din praktikplats. Försäkringen gäller även vid arbetsplatsförlagd utbildning.

Läs mer om olycksfallsförsäkring på www.malmo.se

SKOLLUNCH

Du får gratis skollunch under din gymnasietid om du är skriven i Malmö. Är du folkbokförd i annan kommun gäller den kommunens regler. Lunchen serveras i vår egen elevmatsal. Du får ett ID-kort/måltidskort med magnetremsa som du ska dra i läsaren till våra tallriksautomater för att få en tallrik. Korten är programmerade till en lunch per dag. Observera att du inte får någon mat utan att ha dragit ditt kort. Samma sak gäller om du inte har kortet med dig. Om du förlorar ditt måltidskort går du till konditori Margareta och betalar där 50 kronor. Kvittot du får, tar du sedan med dig till IT-tekniker för att få ett nytt kort. Missbruk av måltidskort innebär att kortet beslagtas.

Om du är allergisk mot viss kost ska du rapportera det till skolsköterskan och bifoga ett läkarintyg.