Undervisning och betyg

Anpassad utbildning

Alla elever på anpassad gymnasieskola är berättigade till kurser omfattande 2500 poäng, fördelade på 3600 undervisningstimmar.

Alla elever som är antagna på ett nationellt anpassad gymnasieskoleprogram läser nationella kurser enligt anpassad utbildnings läroplan. Utbildningen är fyraårig. Din utbildning inom utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment – både på och utanför skolan. Det är viktigt att du aktivt deltar i alla delar för att du ska få ett bevis från anpassad gymnasieskola efter fyra år.

GYMNASIEARBETE I ANPASSAD GYMNASIESKOLA

Gymnasiesarbetet inom anpassad gymnasieskola finns beskrivet i examensmålet och är ett kvitto på att du är förberedd för ett yrkesområde genom att du har visat att du kan utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Du måste ha ett godkänt betyg i gymnasiearbetet för att få en examen inom anpassad gymnasieskola.

BETYG PÅ ANPASSAD GYMNASIESKOLA

I slutet av varje termin får du ett skriftligt omdöme i kurser som inte är avslutade som anger hur det går för dig i ämnet och vad som behövs för att du ska kunna utveckla dina kunskaper. Du får något av betygen A, B, C, D, E eller ”Deltagit”. ”Deltagit” betyder att du ännu inte har uppnått målen för kursen. Du får i god tid reda på om lärarna upplever att det finns några problem runt din skolgång och om du behöver extra hjälp.

ARBETSPLATSFÖRLAGD UTBILDNING OCH PRAKTIK PÅ PÅ ANPASSAD GYMNASIESKOLA

I din utbildning ingår arbetsplatsförlagt lärande (APL) och praktik. Du som är mottagen i anpassad gymnasieskola ska ha minst 22 veckors praktik/APL under dina fyra år på utbildningen. Är du elev på ett nationellt anpassad gymnasieprogram  är den praktiska undervisningen ett obligatoriskt moment. Efter avslutad praktikperiod får du ett betyg och ett skriftligt utlåtande från praktikplatsen som beskriver dina styrkor.

STUDIEEKONOMI

Du har så kallat förlängt barnbidrag under hela din utbildningstid alla 12 månader på året.

SKOLRESOR

Du kommer att få ett busskort när terminen börjar.

Rektor kan bevilja dig skoltaxi om det finns särskilda skäl till det.

MENTOR

Din mentor ansvarar för att du får den information som du har rätt att få. På den så kallade mentorstiden arbetar ni tillsammans med skolans värdegrund och ni har regelbundet klassråd. Mentor är skolans primära kontaktperson för dig och dina föräldrar/vårdnadshavare/god man.

ELEVHÄLSOTEAMET

På skolan finns ett elevhälsoteam som består av skolledning, kurator, skolsköterska, specialpedagog och studie- och yrkesvägledare. Teamets uppgift är att utreda din skolsituation och, om det behövs, sätta in åtgärder så att du får så goda förutsättningar som möjligt att nå målen i din utbildning. Elevhälsoteamet hjälper också till i kontakter med andra myndigheter, t.ex. arbetsförmedlingen, habiliteringen och försäkringskassan. Du kan läsa mer om elevhälsoteamet längre fram i häftet.

INFÖR AVSLUTAD UTBILDNING

Du kommer under ditt sista år att ha kontinuerlig kontakt med arbetsförmedlingen. Detta för att göra upp en plan för dig efter du tagit studenten.