Samarbetsorgan

Samverkan i olika frågor ligger både i elevernas och personalens intresse. Därför finns det olika samarbetsorgan. Det är viktigt att det utses representanter till dessa så att de fortlöpande kan fungera.

ELEVRÅD

Det är viktigt att alla elever engagerar sig i elevrådsarbetet eftersom det är tillsammans vi kan förändra och förbättra respektive program. Som medlem i elevrådet kan du påverka till exempel evenemang på och utanför skolan. För att göra skolgången roligare och för att stärka möjligheterna att påverka är det viktigt att just du engagerar dig

KLASSRÅD

Klassråd hålls minst en gång varje månad. De består av eleverna i klassen och mentor. Klass- rådet behandlar miljöfrågor i skolan, pedagogiska frågor, kalenderfrågor med mera. Elever som är representanter i skolans samarbetsorgan kan i klassrådet förbereda ärenden och rapportera från sammanträden. Protokoll ska föras och lämnas in till skolledningen.

PROGRAMRÅD

Programrådens uppgifter är bland annat. att främja de olika utbildningarna. I programrå- den ingår representanter från arbetslivet, personal och elever. Programråd hålls en gång per termin.

SKYDDSFRÅGOR

Skyddsfrågor behandlas vid skyddsronder och vid sammanträden i samverkansgruppen. Eleverna utser skyddsombud. Elevskyddsombuden erbjuds utbildning för att kunna lösa sitt uppdrag på bästa sätt.