Undervisning och betyg

Gymnasieskola

LÄROPLAN, EXAMENSMÅL, ÄMNESMÅL, KURSERS CENTRALA INNEHÅLL SAMT KUNSKAPSKRAV

All undervisning följer den läroplan för gymnasieskolan som är fastställd av riksdagen. Varje program har dessutom sina egna examensmål som styr undervisningen. Alla kurser som du läser på ditt program har kursmål, det vill säga vad man ska ha lärt sig när kursen är avslutad. Varje kurs har också betygskriterier, det vill säga vad man ska prestera, för att kunna få de olika betygen. Mer information hittar du på Skolverkets hemsida. Din mentor och dina undervisande lärare kan också berätta mer.

INDIVIDUELLT VAL

Du som går på Restaurang och livsmedelsprogrammet ska göra ett individuellt val om totalt 200 poäng. Du har möjlighet att välja tre kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet på våra yrkesprogram eller programfördjupningar i ditt karaktärsämne. Under din tid på skolan kommer du att få utförlig information om vilka kurser du har möjlighet att välja. Detta hjälper våra studie- och yrkesvägledare dig med. Du gör valet inför årskurs 2 och 3.

BETYG OCH OMDÖMEN

I gymnasieskolan sätts betyg på alla kurser, både praktiska och teoretiska. Den betygsskala som gäller är: A, B, C, D, E och F och en sjunde markering i form av ett streck. De fem stegen A–E betecknar godkända resultat och F betecknar icke godkänt resultat. Saknas bedömning helt ska inget betyg ges utan det markeras då med ett streck. Du kommer kontinuerligt att få veta av dina lärare hur du presterar i de olika kurserna.

ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE (APL)

I programmen ingår arbetsplatsförlagt lärande (APL) eller annan praktik som en viktig del. Det innebär att du får en del av din utbildning på en arbetsplats, där du får praktisera det du har lärt dig under minst 15 veckor förlagt på tre år.

GYMNASIEARBETE

För att få en gymnasieexamen måste du ha genomfört ett godkänt gymnasiearbete. Gymnasiearbetet finns beskrivet i examensmålet och är ett kvitto på att du är förberedd för ett yrkesområde. Därför är det naturligt att du gör huvuddelen av gymnasiearbetet i slutet av utbildningen. Du ska kunna visa att du kan utföra vanligt förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet.

Branscher, organisationer och högskolor ska så långt som det är möjligt vara med och ta fram uppgifter för gymnasiearbetet. Gymnasiearbetet ska inte ha karaktären av ett heltäckande examensprov. Det är hela utbildningens innehåll som sammantaget spelar roll för om du ska få en gymnasieexamen.

IM-PROGRAM

Om du går på något av våra Introduktionsprogram (IM) läser du en kombination av grundskoleämnen och gymnasiekurser. Efterhand som du får godkända betyg i grundskoleämne går du över till att läsa gymnasiekurser.