Skolmiljö

EN BRA MILJÖ

Malmö restaurangskola arbetar genom olika projekt och teman aktivt för att miljön ska vara bra för både elever och personal. Det är viktigt att alla hjälps åt med återvinning och att kasta saker på rätt plats. Skolan arbetar för en hållbar utveckling i ett ekologiskt perspektiv för hela verksamheten.

PIERCING, SMYCKEN OCH NAGLAR

När du hanterar livsmedel, det vill säga när du har praktisk undervisning i kök, servering, chark eller bageri, får du inte bära synliga piercingsmycken, nagellack, lösnaglar (inkluderar även byggda naglar) eller smycken. Du måste alltså ta av dig dessa, annars får du inte delta i undervisningen.

EN MOBILTELEFONFRI UNDERVISNING

För oss på Malmö Restaurangskola är IT ett viktigt inslag i undervisningen och här ingår även mobiltelefoner. För att undervisningen ska bli så givande som möjligt och för att vi inte skall störa varandra ska mobiltelefoner alltid vara satta på ljudlöst och undanstoppade under lektionstid om inte läraren säger annat. Vid missbruk kan telefonen omhändertas av lärare eller skolledning.

Om du använder din mobiltelefon under lektionstid, på uppdrag av din lärare, ska du använda den på ett sådant sätt att du inte stör eller på annat sätt hindrar undervisningen. Du får dock aldrig tala i mobiltelefon i klassrummet och du får aldrig använda din mobil under prov eller prövningar, då detta betraktas som fusk.

EN TOBAKSFRI SKOLA

Enligt tobakslagen är rökning förbjuden på skolans område.

Detta gäller även för så kallade e-cigaretter, vattenpipa och snus. Reglerna gäller naturligtvis både elever och personal. Skolan har som uppgift att hjälpa alla elever som vill sluta med sina tobaksvanor.

Om du vill ha hjälp med att sluta kan du kontakta skolsköterskan.

EN DROGFRI SKOLA

Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens drogpolicy innebär bland annat att skolorna ska arbeta aktivt genom att undervisa om och förebygga drogmissbruk. Vid misstanke kontaktas elev och eventuell vårdnadshavare. Rektor, eller den som rektor utser, kall- lar i samråd med elevhälsan till möte med eleven. Under mötet beslutas om en handlingsplan och rektor kan be elev att frivilligt lämna drogtest. Vid missbruk är målet att få eleven att sluta med sitt missbruk samt skapa förutsättningar för eleven att fullfölja sin utbildning. Skolan kan ge polisen tillstånd att, i förebyggande syfte, genomsöka skolans samtliga lokaler och elevskåp med hund för att avslöja droger.

Här kan du läsa Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens drogpolicy

FUSK

Fusk eller försök till fusk accepteras inte. Om du försöker fuska vid ett prov får du avbryta provet omedelbart och du får inte tillgodoräkna dig resultatet. Detsamma gäller om du lämnar in uppgifter som du inte själv har gjort. Du kallas till samtal och varnas och riskerar att bli avstängd från skolan. Om du är under 18 år kommer dina vårdnadshavare att underrättas.

KAMEROR

I skolan finns utrymmen som av säkerhetsskäl bevakas med inspelningsbara kameror. Detta för att du ska känna dig trygg och säker. Det är ingen som övervakar vad som spelas in, men om något skulle inträffa kan säkerhetsansvarig efter prövning ta fram och titta på utvalda sekvenser. Det är tydligt skyltat på de platser där det finns inspelningsbara kameror.